Pavargusioms akims reikia pagalbos – tiks ir kompresai, ir mankšta

Trečiadienis, 18 Gruodis 2019

Sausumas, šviesos baimė, peršulys. Tai požymiai, kad akys pavargo. Dažniausiai taip nutinka ilgai dirbant kompiuteriu ar daug dėmesio reikalaujantį darbą.

Vairavimas tamsoje,  kai akina priešais atvažiuojančių automobilių šviesos, reikalauja ne tik didelio dėmesingumo, bet ir išvargina akis. Jos pavargsta ir ilgai skaitant knygas, dokumentus, ypač kai tai daryti tenka važiuojant. Visais šiais atvejais yra įtempiamas žvilgsnis, todėl akys mirksi rečiau – mažiau drėkinamos, o tuo pačiu vargsta ir akies obuolį sukiojantys raumenys.

Tokiais atvejais bandome sau padėti – pavargę nejučia imame trinti, masažuoti akis kumščiu ar pirštais. Atrodo, kad tokiais atvejais nuojauta pakužda, ką reikia daryti: pirštai lengvai spausdami apsuka ratus palei akiduobes, patrina vokus, paakius. Ir išties pasidaro geriau.  Mat taip yra suaktyvinama kraujotaka bei atlėgsta akies raumenų įtampa.

Toks lengvas masažas, kaip ir akių mankšta, labai praverčia visiems, kuriems tenka ilgai dirbti monotonišką, įtemptą darbą. Todėl svarbu nors trumpam atsitraukti ir pailsėti pasivaikščioti, pažiūrėti pro langą, padaryti keletą pratimų akims.  Dirbant kompiuteriu akys dažnai daug greičiau pavargsta, parausta, ašaroja. Tad pertraukos ir akių mankšta tokiais atvejais yra būtinybė.

Jie – paprasti. Pavyzdžiui, plačiai atsimerkus žvilgsnį  reikia nukreipti į tolį, po to – stipriai užsimerkti, po keleto sekundžių – atpalaiduoti užmerktas akis ir šiek tiek ramiai pabūti. Tą patį rekomenduojama pakartoti kelis kartus.

Kitas pratimas – nesukiojant galvos žvilgsnį nukreipti į vieną, į kitą šoną, aukštyn-žemyn, ir taip – keletą kartų. Trečias – užmerkus dešinę akį plačiai atmerkti kairę, po to – atvirkščiai. Ketvirtas pratimas – suraukus kaktą žiūrėti piktai, o po to – užmerkti akis ir atpalaiduoti.

O štai namuose pagalba akims jau gali būti kitokia – tai kompresai. Juodoji arbata, mėtų arba ramunėlių nuoviras, liepžiedžių arbata – tai skysčiai, iš kurių paruošti šilti  kompresai palengvina akių nuovargį. Pasigaminti juos nėra sudėtinga – užplikius arbatžoles ar vaistažoles nuovirą reikia atvėsinti. Ir, sudrėkintus jame vatos ar marlės gabalėlius, uždėti ant akių ir nors 10 minučių ramiai pagulėti. Kai kompresai atvėsta, juos vertėtų pakeisti šiltesniais.

Jeigu akys yra ne tik pavargusios, bet atsiranda ir jų uždegimo požymių – skausmas, smėlio pojūtis, tokiu atveju akis geriau praplauti ramunėlių arba mėtų nuoviru, braukiant jame suvilkdytais vatos tamponais.

Akims reikia ir kitokios pagalbos – tokios, kokią teikia pats organizmas. Štai todėl svarbu neignoruoti maisto produktų, kuriuose yra beta karotino, pavyzdžiui, šviežių, su kokiais nors riebalais – aliejumi ar grietinėle sumaišytų trintų morkų, moliūgų. Organizme iš jų pasigamina vitaminas A, kuris yra būtinas akims.

Visgi jei akys pavarsta per daug dažnai, ar atsiranda kitų nemalonių simptomų, geriausia kreiptis į gydytoją.

Jūratė Kulberkienė, sveikos gyvensenos puoselėtoja